سفید و سالمون دو تا ماهی معمولی اند . آنها هیچ چیز به خاطر نمی سپارند ، به جز آخرین جمله ای که شنیده اند . 


-          سلام سالمون

-          سلام سفید

-          سلام سالمون

-          سلام سفید

-          سلام سالمون ، چطوری؟

-          من خوبم خداروشکر تو چطوری ؟

-          من سالم و سر حالم ، آب امروز خیلی خنکه ، راستی خانوادت چطورن ؟

-          نمیدونم .

-          چی رو نمیدونی ؟

-          من هیچی نمیدونم . توی حافظه ی من به جز اخرین جمله ای که تو میگی برای چیز دیگه ای جا نیست. در واقع من بهت نمیتونم بگم چی رو نمیدونم ولی میتونم بگم چی رو میدونم و اون اخرین جمله ی توست که از من پرسیدی "چی رو نمیدونی ؟"

-          اه چه جالب من هم درس مثل تو ام

-          واقعا ؟ چطور مگه ؟

-          چی چطور مگه ؟

-          هان ؟

-          من خیلی گرسنمه ، تو چطور ؟

-          من هم گرسنمه .

-          به نظرت چند دقیقه س که ما داریم با هم صحبت میکنیم ؟

-          نمیدونم شاید بیست دقیقس داریم صحبت میکنیم

-          منم همین حدسو میزنم . الان حسابی گشنم شده

-          منم هم گشنمه . باید یه فکری برای غذا بکنیم .

-          خوب باید جلبک پیدا کنیم

-          آه مگه تو هم گشنته ؟

-          اره من خییلی گشنمه باید جلبک پیدا کنیم .

-          جلبک رو موافقم .

-          بریم سراغ جلبکا .

-          بریم ...

چند دقیقه بعد اندو در کف دریا سطح مرجان های کهنسال را میروبیدند و گرسنگی خود را برطرف میکردند.

-          هی من دیگه گرسنه نیستم

-          من هم سیر شدم

-          از خونوادت چه خبر ؟

-          خونواده ؟ نمیدونم یادم نمیادشون . اوه ... یک چیز خیلی غریب ... یک لالایی که مادرم برام میخوند ... اره اینو یادم مونده . فکر کنم خوانده م حالشون خوبه . لااقل مطمئنم حال مادرم خوبه .

-          که اینطور

-          آره

-          چیزی گفتی ؟

-          نمیدونم. تو شنیدی من چیزی بگم ؟

-          اگرم شنیده باشم چیزی بگی دیگه یادم نمونده.

-          تو هم حافظه ت مثل من ضعیفه ؟

-          مطمءن باش حافظه ی من از تو ضعیف تره

-          نه اقا این موردرو کور خوندی من از بچگی به حافظه ی داغون شهرت داشتم .

-          به نظرت چرا ما هممون حافظهمون ضعیفه ؟

-          درست یادم نمیاد ولی فکر کنم این سوال سوال شماره یک زندگیم بوده . واقعا ارزو دارم به جوابش برسم

-          خوب اون چه سوال بزرگیه که سوال شماره یک زندگیته توضیح بده ما هم بفهمیم .

-          هان ؟ سوال شماره یک زندگیم ؟ فکر کنم اینه که چرا وقتی یه ماهی دور میشه محو میشه .

-          من جواب این سوال رو میدونم !

-          کدوم سوال ؟

-          سوال ؟ کسی اینجا در مورد سوال صحبت کرد ؟

-          رفیق به نظر میاد گیج شدی ، بزار از گیجی درت بیارم ، گرسنت که نیست ؟

-          گرسنه ؟ نه ممنون . شکمم پره .بگو ببینم چطور میخوای منو از گیجی دربیاری ؟

-          خیلی ساده این کارو میکنم . فقط تو باید در ازاش بها پرداخت کنی .

-          با بد خلقی گفت : من بها پرداخت کنم ؟ که چی بشه ؟

-          بله باید پرداخت کنی . هیچ چی مجانی نیست .اگه به من بدهکاری معطل نکن . من پول لازمم ، البته حدس میزنم .

-          من به راحتی میتونم کاری کنم که این موضوع از سرت بپره و دست از سر من برداری .

-          چه موضوعی ؟

-          رفیق به نظر میاد تو گیج شدی .

-          ما هممون گیج شدیم . من متنفرم از وقتایی که گیج میشم . انگار حالت تهوع بهم دست میده .الان هم همینطورم .

-          اوه تو یک جمله گفتی . هیچ دقت کرده ای یک جمله دنیای ما رو میسازه . تمام آینده ما بر اساس همین یک جمله ساخته میشود

-          یا شاید یه جلبک سبز خوشمزه دنیای ماست !

-          نه دنیای ما فقط به یک جلبک سبز خلاصه نمیشه ، باید چیزی فراتر از اینها باشه ، چیزی مقدس تر از شکمیات بزار فکر کنم ببینم .

-          اگه نظر منو بخوای میگم دنیای ما با بر پایه اخرین جمله ایه که توی ذهنمون داریم

-          نظر خوبیه ولی من بیشتر فکر میکنم دنیای ما بر پایه جلبک هاست .

-          گرسنه ای ؟

-          نه من سیر سیرم .

-          پس سیری ؟ مطمئن ؟

-          اره سیرم

-          اب خنکه ؟

-          اره البته که خنکه مگه حس دماسنجیت از کار افتادن .

-          اگه تو فکر میکنی شاید اینطوری باشه ، شاید حس دماسنجیم از کار افتاده .

-          برای ازمایش بگو ببینم اب خنکه ؟

-          آب اره خنکه ، حالا این ازمایشت چی هست ؟

-          ازمایش من ؟ مربوط به دمای ابه ؟ نمیدونم شاید دارم ظرفیت گرمایی ویژه ی اب رو اندازه میگیرم.

-          برای چی یه نفر باید ظرفیت گرمایی ویژه اب رو اندازه بگیره ؟

-          نمیدونم شاید زده به سرش

-          کی زده به سرش ؟

-          تو این دوره زمونه هم زده به سرشون .

-          من همینطور فکر میکنم

-          ما باید دوستای خوبی بشیم . مثل هم فکر کنیم .

-          جداً ؟

-          اره جداً ! من هیچوقت با هیچ کس شوخی ندارم

-          گاهی حس میکنم مکالماتمون پوچ و بی معناست و هیچ هدفی رو دنبال نمیکنه

-          خیلی حس بدیه اره راستش به منم زیاد دست میده این حس

-          به نظرت چند وقته داریم با هم صحبت میکنیم ؟

-          نمیدونم شاید پنح دقیقه

-          زمان چه زود میگذره

-          بله

-          نه خیر

-          چرا اینو گفتی ؟

-          چیز بدی گفتم ؟

-          فکر نکنم ، توو ماهی خوبی هستی ، حرف بد نمیزنی.

-          ازکجا میدونی ، شاید من در گذشته جنایات و گناهان بسیاری مرتکب شده باشم .

-          واقعا چنین چیزی یادته ؟ من تنها چیزی که از کذشته یادمه لالایی مادرمه .

-          اه چه جالب ، من هم لالایی مادرم توی خاطراتم هست

-          منم دقیقا همینىو توی خاطرم دارم ، یعنی ممکنه ما برادر باشیم ؟

-          برادر ؟ نه ممکن نیست ... ما از گونه های متفاوتیم .

-          حیف شد من به جز مادرم از هیج کدام از اقوامم خبر ندارم

-          من همینطور

-          تو هم گرسنته مثل من ؟

-          اره البته

-          اه چه جالب زیرمون پر جلبکه !

-          و جالبتر ازون میدونی چیه ؟ من گرسنمه.

-          من هم گرسنمه .

-          بریم به سوی جلبک ها

-          بریم ، فقط ... من، یه اکراهی دارم .

-          چه اکراهی داری از رفتن ؟

-          از رفتن فکر نکنم هیچ اکراهی داشته باشم

-          ولی من داره احساس بدی بهم دست میده

-          چه احساس بدی ؟

-          حس گرسنگی فکر کنم

-          اوه البته باید بریم جلبک بخوریم

-          جلبک بخوریم تا سیر بشیم

-          فکر خوبیه . فقط به نظرت ممکنه جلبک غیر از سیر کردن ما خاصیت دیگه ای هم داشته باشه ؟

-          جلبک ؟ جلبک موجب رشد ما میشه.

-          فقط همین ؟ من فکر میکنم شاید جلبک موجب فراموشی ما هم بشه .

-          اوه فراموشی ! لعنت بر فراموشی .

-          واقعا تف به فراموشی .

-          لعنت به فراموشی

-          تف به فراموشی

-          لعنت به فراموشی

-          اعصاب خودتو خورد نکن . بیا بریم جلبک بخوریم . فراموشی همیشه هست کاریش نمیشه کرد . از قدیم گفتن تف به فراموشی .

-          اره واقعا لعنت به فراموشی .